Svenska Bil >> Res >> Content

Mina 2006 East Coast Explorations i sydvästra Nova Scotia och Halifax

Under det senaste året eller så har jag haft en chans att utforska en massa Canada, börjar med Victoria och Vancouver i sommaren 2005, fortsätter med en resa till Canadian Rockies och Calgary tidigare i år. Jag tog också två resor till Ottawa: under Winterlude i februari och under den världsberömda Tulip Festival i maj 2006. Sedan fortsatte jag på med en resa till Montreal, där jag hade en chans att se den sprudlande Kanada firandet i en stad som definitivt vet hur man festar! Naturligtvis jag rapportera från Toronto på en regelbunden basis, med tanke på att jag bor här i Kanadas största stad. Men jag insåg att ett område fortfarande saknades: Kanadas östkust! Jag hade aldrig varit på Kanadas atlantkust och det var dags att se några av de berömda Maritime gästfrihet för myself.So med hjälp av turism Nova Scotia jag räknat ut AA virvelvind 5-dagars program som skulle utsätta mig för många av de intressanta fläckar som Syd-västra Nova Scotia har att offer.I började med en introduktion till Grand Pré National Historic Site, i hjärtat av en tidigare Acadian uppgörelse området och placering av den stora utvisning. Jag hade hört talas om Acadian utvisning innan, men detta besök verkligen gav mig en god överblick över denna sorgliga kapitel i kanadensiska history.I fortsatte framåt genom de frodiga bördiga fälten i Annapolis Valley och anlände i Annapolis Royal, en av de mest historiska städer på Nordamerikas östkust. Min Acadian historielektion fortsatte med ett besök på Port-Royal National Historic Site, en rekonstruerad 16th century franska fort på den norra stranden av Annapolis River. Tionde generationens Acadian ättling Wayne Melanson gav mig en bra introduktion till tidig fransk historia, medan hans tvillingbror Alan Melanson fortsatte med Annapolis historia under den lokalt berömda Annapolis Royal Candlelight Graveyard Tour. En informativ och underhållande introduktion till Nova Scotia historia ... När jag reser jag också vilja lyfta fram och lära känna lokala gästfrihet företagare, och Garrison House Bed and Breakfast är en av de viktigaste serveringslokaler i Annapolis Royal. Jag intervjuade ägaren Patrick Redgrave vars personliga berättelse illustrerar hur en Toronto vinhandlare drogs till Nova Scotia för att starta ett helt nytt liv för sig själv. Jag hade också en chans att prova maten på Garrison House Restaurant, en av Annapolis Royal mest framstående restaurants.On dag 2 började jag min resa längs Evangeline Trail, först stannar vid Annapolis Royal Tidal kraftverk, en av endast två sådana växter som finns i världen. Därifrån gick jag på en vacker drivande turné längs Annapolis floden till min nästa stopp: Bear River First Nation Heritage and Cultural Centre där jag lärde mig om historia och traditioner av Mi'kmaq People.After en kort lunch i Digby jag fortsatte min sydvästlig enhet med flera stopp för att se några av de vackraste kyrkorna i St Marys Bay regionen, vilket är en Acadian fäste till denna dag. Min ankomst destination var Yarmouth, en historisk varvs-och fiskeby som ligger på den västra spetsen av Nova Scotia. Jag gick på en egen guidad tur genom det centrala området som har ett stort antal av vackert restaurerade viktorianska arv buildings.Day 3 började med utsökt frukost på MacKinnon-Cann Inn, en annan restaurerade viktorianska herrgård. Jag hade en chans att intervjua ägarna Neil Hisgen och Michael Tavares, båda ursprungligen från USA, som har fört tillbaka tre Yarmouth viktorianska herrgårdar till sin forna arkitektoniska prakt och Michael arbetar för närvarande praktisk på att återställa en fjärde egenskap. Denna intervju krönikor deras intressant utveckling som gästfrihet företagare och arkitektonisk restaurering experts.To lära sig mer om Yarmouth området jag besökte Yarmouth County Museum vars utställningar belysa områdets betydelse i maritima historia. Jag fortsatte sedan min bilresa längs Lighthouse Trail, men en olycklig incident min hyrbil landade i ett dike, efter som jag upplevt omedelbar hjälp av invånarna i Chebogue River - och min första erfarenhet bekräftar de välkända berättelser om Maritime gästfrihet och generosity.My drivande turné fortsatte till staden Shelburne, en av de viktigaste städerna i Nordamerika på 1700-talet. Min slutdestination för Dag 3 var Lunenburg - en UNESCO: s världsarvslista. Jag började nästa morgon med en intressant rundvandring i Lunenburg och ett kort besök på Fisheries Museum i Atlantic.I hade också en chans att intervjua Don och Gail Wallace, ägare av Lunenburg Inn, även före detta Toronto-euroområdet, som har valt Lunenburg som sin förtidspension bostad. Detta par gjorde några strategiska planer för sina gyllene år och Lunenburg kommer att fortsätta att spela en stor roll i deras life.Then jag ledde på Lighthouse Trail, stanna till i pittoreska samhällen av Mahone Bay och Peggys Cove. På kvällen Dag 4 Jag kom i Halifax, huvudstad i Nova Scotia, där jag kunde ta en moon-lit promenad längs vattnet till min sista programpunkt för dagen: den musikaliska produktionen DRUM! belägen vid Drum Theatre på Pier 20.Detta spännande musikaliska produktionen presenterade låtarna och rytmer Nova Scotia fyra huvudsakliga kulturerna: Svart, Acadian, aboriginer och Celtic, och två timmar av hjärtat-dunkande musik, dans och poesi bokstavligen gav mig gåshud . Andan i denna prestanda fångas perfekt av dess slogan: FYRA RHYTHMS .... Fyra kulturer .... ONE HEART.My sista heldag i Nova Scotia började med en rundtur i Halifax, sakkunnigt berättad av en passionerad guide - i en kilt. Efter ett besök i Halifax Public Gardens,, Halifax Citadel och Fairview Garden kyrkogården blev jag inspirerad att lära sig mer om Halifax 'historia, särskilt dess koppling till Titanic och 1917 Halifax Explosion. Så jag ledde in Maritime Museum of the Atlantic att lära mer om de händelser som formade denna city.One plats som inte bör missa på någon Halifax resplanen är Pier 21, Kanadas invandring museum. Mer än 1 miljon invandrare kom till Pier 21, och nästan en halv miljon kanadensiska soldater sändes härifrån att ansluta sig till krigsinsatsen under andra världskriget. Under mitt besök i Pier 21 hade jag en chans att träffa en av museets volontärer: Robert Vandekieft, en 89-årig kanadensisk invandrare som själv kom genom dörrarna till Pier 21 år 1954. Han delade hans intressanta livshistoria med mig, en sann kanadensisk framgångssaga som illustrerar betydelsen av Pier 21 som Kanadas "dörren". Min tid i Nova Scotia var snabbt närmar sig sitt slut, så sent på eftermiddagen dag 5 tog jag färjan för att utforska Dartmouth, "City of Lakes" på den andra sidan av Halifax hamn. Idag Dartmouth är en del av Halifax Regional Municipality, och en intressant destination i sig. En lugn middag capped av fem intensiva och actionfyllda dagar i Nova Scotia.I kunde inte låta bli att tänka på hur mycket jag hade sett, men jag insåg att det inte fanns så mycket mer att se. Jag hoppas att det kommer att finnas en möjlighet snart att utforska mer av vackra Nova Scotia - Kanadas Seacoast konst av:.
.from:https://www.motorfordon.com/bil/travel/55290.html

Previous:
Next:

Res

Copyright (c) https://www.motorfordon.com Svenska Bil All rights reserved.