Svenska Bil >> Res >> Content

A Walk In The Eastern Axarquia

Den Axarquia är ett av de vackraste områdena på planeten men tills för några år sedan jag hade aldrig ens hört talas om det! Det är i södra Spanien ungefär en halv timmes bilfärd från Medelhavet mellan städerna Velez Malaga och Nerja. Den Axarquia var det namn som morerna som bokstavligen betyder "landet i öster" - i motsats till Algarve, "landet till väst" Sierras Almijara, Tejeda och Alhama är fantastiska områden med det högsta berget, La Maroma vara 2065ms hög - över 7000 meter. Inbäddat på de lägre sluttningarna är vackra vita byar, vilket ger oss en bild av hur livet brukade vara, inte så många år ago.My man och jag har turen att bo i en liten by som heter Daimalos, som ligger i hjärtat av Axarquia . Vi flyttade hit för fem år sedan och sedan dess har jag tillbringat många timmar promenader i området, vilket är absolut det bästa sättet att njuta av den storslagna naturen. Dessutom, även om det kan bli för varmt för promenader i juli och augusti, för de flesta av resten av året är vädret ideal.Last Måndag Jag gick på "Walk av Bountiful Valley" som dokumenterats i Guy Hunter-Watts "Walking i Andalusien ", och jag kommer att försöka beskriva promenad, så att läsarna kan få ett intryck av detta fantastiska område. Det var en vacker dag för en promenad med klarblå himmel och mycket tydlig och det var tillräckligt varmt för att vara bekväm promenader i en kortärmad t shirt och shorts, men inte för varmt som det var en mild sval bris. Jag startade från vårt hem i en by hus i Daimalos [jag fortfarande inte har förlorat spänningen av att kunna börja en bra promenad från min egen ytterdörr.] Detta innebar att jag var tvungen att gå i cirka fyrtio minuter på en asfalterad väg som leder från Daimalos till den större byn Corumbela. Denna by är så stor att den har en bar samt en butik! Vägen är mycket tyst eftersom det bara finns en bil ungefär var tionde minut. Vägen är mycket blåsigt och klättra till början av vandringen innan Corumbela är ganska brant, men utsikten över bergen och havet är helt enkelt fabulous.The gå ordentliga starter på en grusväg med en gård, där en mula verkar vara permanent bundna utanför. Han är mycket vänliga och ibland har jag känt mig mycket ledsen för honom när hans rep är knutet till ett träd där han får ingen skugga. Jag iväg promenader längs en ås med utsikt över La Maroma och Sierra Tejada till höger och Medelhavet till vänster. Marken odlas växer mandel, oliver och vin. På vardera sidan av spåret finns flera villor, vanligtvis ägs av engelska folket, mestadels som fritidshus och så är tomma större delen av året. Snart jag svängde vänster och börja en lång slingrande nedstigning förbi några bondgårdar. Den första som hade en mula och pannier bara väntar på sin herre att börja sin arbetsdag. Fälten är så brant att det är lätt att se varför de lokala lantbrukarna att fortsätta att använda mulor. Mot botten av nedstigningen jag lämnade banan och spänner över vad som ser ut som ett fält av vilda blommor. De såg mycket attraktiv men helt skymd vägen så jag var tvungen att hoppa ner till nästa större väg som också var en massa blommor. Ändå var det inte så illa som när jag kom med min dotter och detta uppenbarligen bördigt område var som betas av en flock getter. Geten besättningen såg precis i nöjen som dessa uppenbart livrädd engelska folket drev igenom hans getter! Jag fortsatte min härkomst men nu när jag närmade floden grödorna är väldigt olika som jag promenerade genom apelsin, citron och avokado träd. Vid den här tiden på året citroner skördas och även en frukt som den spanska kallar en Nispero. Jag har aldrig sett en förut, men då i mitt förra liv var jag en revisor som arbetar i staden London. Det är en sorts plommon med en mjuk skal som är lätt att avlägsna och har mycket syrlig /söt smak, samt vara extremt saftigt. När jag stannade för att äta ett par, stannade en kvinnlig lantarbetare hennes scything och kom över för en pratstund. Hon klagade över att hon inte fick tid för motion, så jag kunde inte motstå att påpeka att hon knappt behövde, efter det sätt jag hade sett hennes arbete. Den lokala befolkningen i detta område är mycket vänliga och vill lära känna de många engelska människor som bosatt sig här. Sist jag kom på ford men efter kraftiga skyfall i de föregående dagarna hade det blivit ett snabbt flödande ström! Lyckligtvis jag alltid bära sandaler och ganska njuta av en paddel men i måndags vattnet var så djupt, det kom väl över min ankles.I squelched upp en brant nu cement lutning och sedan bara nära toppen jag stött på ett annat problem. Det var en stor grävmaskin gränsöverskridande vägen reparera jordskred orsakade av regn, men det var så stor att den tog upp hela vägen med en brant klippvägg till vänster och till höger en mycket brant och lång droppe till floden. Till min stora lättnad när jag kom nära föraren helt enkelt "skruvade" två av benen på vänster sida, vilket gör mig utrymme att pass.Finally jag kom i den vita staden Sayalonga vars namn härstammar från det latinska ordet för vit klädnad. Liksom de flesta av de städer i Axarquia, klänger den till bergssidan så gatorna är mycket brant. Jag gjorde min väg till en bar i centrum av staden och var lättad över att se att det fanns gott om skugga eftersom folk täckte stora torget med markiser som förberedelse för fiesta följande söndag. Fiesta är att fira skörden av nispero. Jag oförmåga på fiesta förra året, när jag gick till Sayalonga med min dotter. Det fanns massor av stånd som säljer öl, vin och lokala framställa såsom mandlar och oliver tillagas på många olika sätt. Det stora torget hade täckts för att ge skugga och det fanns en scen där lokala konstnärer utförs. Min dotter var särskilt förtrollad av flamenco dancers.Much utvilad efter ett kylt glas vatten jag iväg igen på vägen tillbaka till Corumbela. Detta börjar mitt emot stadshuset, men det finns inga tecken på att gå tills du har vandrat längs rutten helt avstånd. Som på utresan spåret tog mig igenom citronträd, Nisperos, citroner etc. De röda vallmor och stora vita prästkragar vid sidan av stigen var mycket söt. Snart kom jag till floden igen, men den här gången jag gick över det med hjälp av en bra bro. Jag fortsatte gå upp en cement spår förbi ett par fantastiska dröm hus. här delen av vandringen är ganska brant, så jag hade flera pauser för att få min andedräkt och även beundra den fantastiska utsikten. den djupblå himmel som vi får så ofta här öka views.The cement vägen ger vägen till god kvalitet dirt track och jag klättrade så småningom bort från den subtropiska området och tillbaka in i landet av oliver, mandel och vinstockar. Jag kom till ett olivträd som har en härlig plats form där jag alltid stanna för att sitta i skuggan . Strax efter detta kunde jag se Competa i fjärran. Det är en större, mycket livligare vita staden, som nu är hem till många engelska folket. Efter att ha gått förbi en gård med en flock getter som ser bättre än de luktar jag kunde se slutet i sikte som Corumbela dök i sikte. Den har en 14: e århundradet miniaret anor århundraden när Axarquia styrdes av morerna. Sedan jag kom till en vacker rastplats som skapades för ungefär ett år sedan. Det kallas " de tre fontänerna "efter fontäner som sprack från backen. Det är vackert stenlagd och har bänkar och bord där jag satt och beundrade utsikten medan jag åt mina mackor. Hittills har jag aldrig träffat någon som använder denna plats, men då har jag inte mötte några andra vandrare på väg ännu! När jag äntligen kom till asfaltsväg genom-går Corumbela bestämde jag kände mig helt passar nog att fortsätta till mitt hem i Daimalos och återigen tänka hur lyckligt lottad jag är. Jag har haft en vacker promenad, vilket var stretching men inte för hårt. fem år sedan, när jag jobbade i staden i London, skulle jag ha kämpat för att gå bara till en del av det. Vyerna är helt enkelt otroligt och även efter fem år har jag fortfarande förundras på dem konst av: sheilaswalks
.from:https://www.motorfordon.com/bil/travel/53797.html

Previous:
Next:

Res

Copyright (c) https://www.motorfordon.com Svenska Bil All rights reserved.