Svenska Bil >> Res >> Content

Gianni Truvianni s bussresa från Tacna, Chile till Lima, Peru

Det hände i slutet av september 92, medan jag var i Buenos Aires som jag bestämde mig för att gå tillbaka till Lima, Peru från där jag visste att jag skulle gå tillbaka till Förenta stater men bara efter att ha fångat den del av peruanska livet hade jag ännu inte riktigt se. Den del som jag hänvisar till är de kåkstäder som på spanska eller åtminstone i Peru kallas "pueblos Jovenes", som om det bokstavligen översättas till det engelska språket skulle vara "unga städer". Detta är ett uttryck som i viss mån är snällare då man myntades på engelska, vilket innebär mer eller mindre extrem fattigdom. Medan det i spanska eller från Peru (Jag känner inte väder eller inte detta uttryck används i alla spansktalande land) tyder på att staden är "ung" och enligt vilken fortfarande är i stadier av tidig utveckling, motiverar en brist av vissa anläggningar såsom rinnande vatten eller elektricitet. Naturligtvis från en teknisk synvinkel kan vi säga att varje större stad vid ett tillfälle var en uppgörelse som så småningom vände in till kanske en metropol. Då hade jag varit i Sydamerika, lite över ett år och bestämde sig efter att ha besökt platser som Curacao (en holländsk ö som ligger utanför Venezuelas kust), Chile och Argentina att det var dags att gå tillbaka till staterna utan istället fånga en flyg direkt från Buenos Aires till New York, skulle jag ta bussen från Buenos Aires till Lima. Från Lima, skulle jag fånga en flygning till Miami och gå resten av vägen med buss, jag är ont om pengar på den tiden. Men detta först efter att ha tillbringat någon gång i Lima, få alla dessa bilder jag hade inte under mina första månader där, detta den gången i mitt liv som jag var inblandad tungt i fotografi. Det var i början av oktober som jag trädde peruanska territoriet, faktiskt inte med buss men i en delad taxi (med fem andra personer) som konstigt nog eller kanske inte så mycket så det finns ingen buss (eller åtminstone inte på den tiden) som faktiskt går från Santiago till Lima men en som begränsar sig till att ta passagerare över gränsen, vilket innebär från Arica i Chile (som vid ett tillfälle i historien var en del av Peru) till Tacna i Peru. Denna sista staden är en som faktiskt bytt ägare två gånger, första är peruanska och sedan chilenska sedan tillbaka till Peru igen. Allt som händer efter kriget Peru och Bolivia förlorade mot Chile, som leder till de båda länderna förlora en hel del av sin mark. Bolivia diskutabel ha mer tas bort, eftersom de var tvungna att ge upp sin anslutning till Stilla havet. En gång i Tacna, hakade jag upp med en blond man från Argentina som råkade vara på väg tillbaka till Venezuela. Detta, den plats han och hans venezuelanska fru hade kommit att kalla hem, eftersom det var där han hade hittat ett jobb i det landet är någonsin lukrativa oljeindustrin. Tacna, som många kanske vet är en stad i en försyn Peru, som också bär samma namn, som i all sanning har mycket lite att erbjuda någon, speciellt en turist men denna stad inte får mycket besökare gett det är vad som är allmänt känt som en "frihamn". Detta är en plats där varor säljs billigt gett de aldrig riktigt kommit in i landet, vilket innebär importskatter aldrig läggas till deras pris. Det är denna faktor som ger anledning till många peruaner, reser en hel dag med buss till en annars liten, smutsig stad mitt i öknen, för det är där som de fyller med varor att ta tillbaka och framför allt sälja i Lima , onödigt att säga till ett högre pris. Naturligtvis finns det de som reser med flyg från Lima till Tacna, som jag hade gjort på väg dit, men dessa skulle vara turist som denna plats inte riktigt lockar allt att många, om inte de vill fånga en anslutande flyg till Bolivia eller Chile eller Argentina. Det finns även de som gör resan med bil, men dessa är få för jag fick reda på att det faktiskt är billigare, för de peruaner som vill göra affärer i Tacna att resa med buss och sedan med bil, oftast från Lima. I allt som rör resor mellan Tacna och Lima eller vice versa, kan man kasta tåget alternativet för det helt enkelt inte existerar, inte bara mellan dessa två städer, men någon i Peru, save Lima och Cuzco. Fast jag antar att tåget inte skulle ha varit så mer bekväm eller snabbare även om det hade funnits en. En gång i Tacna och sitter bredvid varandra på bussen på väg till Lima, min nyförvärvade reskamrat från Argentina och jag kunde se tydligt vad denna resa, som jag tog för första gången, men inte att han skulle bli handlar om. Jag har flugit från Lima till Tacna, när tiden var vad jag hade mindre av medan pengar mer av räddades upplevelsen. Naturligtvis skulle det inte ha varit densamma. Detta eftersom när folk gick från Lima till Tacna de inte ta mycket i vägen för bagage med dem men det var tvärtom. Det var de Tacna-Lima resor var bussarna lastades till maximal kapacitet med tanke på att alla dessa "resande köpmän" kom tillbaka med dem alla deras varor, som bokstavligen fyllde bussen till den punkt där man inte kunde ta två steg i gången utan behöva gå runt eller över någons bagage. Detta är fallet eftersom bussbolagen sätter inga gränser för hur mycket man faktiskt kan transportera på dessa bussar som resulterade i taken på de bussar som staplade nästan två meter höga, medan bär på avdelningarna har också fastnat pack samt overhead sådana. Det var några som även rest hela vägen stående, eftersom de föredrog att frivilligt sina platser så det Pioneer stereo kan resa bekvämt. Lyckligtvis, i allt detta var jag skonas från att behöva resa med alla djur, med tanke på att Tacna egentligen inte erbjuda någon. Naturligtvis, som alltid peruanska bussbolag, alltid i ett försök att vara hänsynsfull till sina passagerare försökte installera så många platser på bussen som möjligt som var väldigt härkomst av dem att vilja ta så många som möjligt, även om det innebar att ta bort toaletten , så att detta kan ske. Ja, toaletten avlivades från dessa typer av bussar som normalt har dem, så kunde ytterligare två betalande passagerare gör det mer än 24 timmars resa. För alla saker som anses även i Peru, skulle det vara svårt att hitta någon som är villig att betala för en plats i toaletten. När emellertid bussen började på väg, vid namn Jorge (efternamn jag inte minns) min argentinska reskamrat och jag blev sittande och även bekväma, väl mer eller mindre, och fick prata om de många nyfikna aspekter av vår resa . En av dem är att vägarna i Peru, var helt enkelt ingenting som ens kan jämföras med antingen Chile eller Argentina, som åtminstone dessa två länder hade asfalterade sådana. Vägen vi färdas på, som inte skulle kunna kallas en "highway" ens vildaste fantasi var en torr grusväg, vilket gjorde det särskilt dammiga för oss i bussen när vi var omkörd av något snabbare fordon i rörelse, vilket var inte så svårt med tanke på den begränsade hastigheten vår buss var tvungen att resa på grund av att allt som hade packats på toppen. Under vår resa, talade Jorge och jag om våra liv, jag berättar för honom om min karriär som fotograf när han berättade om sitt liv i Venezuela, men våra teman innehöll historiska uppstickare som, Eva Peron. Det var på denna aspekt som han berättade för mig att min förståelse för detta ämne var att den typiska amerikanska, som jag frågade vad som var hans svar att min åsikt var som alla amerikaner som trodde på en förenklad version av Eva Peron. Det som hon och hennes man, ledde en regering som kanske var generös mot de fattiga, men mycket korrupt, som jag frågade om det inte var fallet, att höra att allt var inte så enkelt. Vår buss resa men skulle avbrytas på gränsen mellan provinsen Tacna, och resten av Peru. Detta eftersom om Tacna är en del av Peru, behandlas det på grund av sin status som en "frihamn" som ett annat land, där man är i själva verket krävs det inte bara att visa sitt pass, men gå igenom tullen och även betala tull på vad man har köpt i Tacna. Detta är dock inte en process man är inte skyldig att under gå när man kommer in Tacna från resten av Peru. Som man kan misstänka med alla dessa människor på bussen som var fullt upp med varor, skulle tullen vara en fråga som skulle ta en hel del tid, speciellt eftersom det fanns flera andra bussar framför oss på kö för att komma över gränsen . Många bussar dock oftast då inte skulle ta upp en samling bland sina passagerare att föra vidare till den anpassade officer som i sin tur skulle inte titta alltför noga eller alls för den delen och även låta bussar som betalat gå igenom utan att behöva vänta på nätet . Allt som gör livet lättare, men med min reskamrat förmögenhet och min vid det tillfället, vi bara råkade komma på en buss för passagerarna, som förutom att vara lastad med varor, var inte riktigt beredd att punga ut några pengar för att muta tullen officer. Allt detta innebar, Jorge och jag, som inte hade något på oss från våra kläder och personliga tillhörigheter skulle behöva vänta tio timmar eller kanske mer på gränsen innan vi skulle släppa igenom, helt enkelt eftersom vi var på en buss som var tydligen transporterar smuggelgods, med människor som var till sparsam att betala vad som skulle ha uppgått till 10 dollar per styck för bussen att gå igenom eller kanske fem skulle ha gjort det. I själva verket erbjöd Jorge och jag även att sätta in fem dollar vardera till samlingen som skulle ha gått till tulltjänstemannen, bara för att upptäcka att vi och en annan kvinna var de enda som är villiga att offra pengar till förmån för spara tid. Det var när de konfronteras med alternativ för att spendera tio timmar i tullen eller sätta upp en hel del mer än fem dollar för att betala en tulltjänsteman att ignorera smuggelgods vi inte ens har att Jorge och jag gjorde det enda vettiga vi kunde göra, vilket var att ta en annan buss till Lima. Detta gjorde vi först genom att få av och på bussen med vårt bagage, jag hjälper Jorge bära hans eftersom han hade mer än jag gjorde och gå över gränsen, vilket ingår endast tull och inte passkontroll. Väl över gränsen, efter att ha visat den tulltjänsteman som vi hade ingenting annat än personliga tillhörigheter, som ingen av oss hade gjort några inköp i Tacna, fick vi på en buss som också hade passerat tullen. Självklart var vi tvungna att betala priset för två Tacna-Lima biljetter, med tanke på att i Peru, är en buss inte skyldig att ta passagerare från en annan buss, även om det är samma företag eller till samma destination, helt enkelt därför att de kunde eller skulle inte vänta med att gå igenom tullen. Jorge och jag, men inte emot att betala eftersom det var egentligen inte så mycket och vi kunde komma igång snabbare. Väl inne i vad var nu vår andra buss, vi fortsatte chatta bort och vårt ämne efter att ha diskuterat Eva Peron, som jag märkt som halvgud (mycket till Jorge protest om motsatsen), vände sig till den senaste tidens arresteringar av "Abimael Guzman". Detta mannen, som anses vara ledare för terroristgruppen "Sendero Luminoso" (Shinning Path), som många i Peru ville ställas inför en militärdomstol (fast han aldrig hade varit medlem av militären) för alltings förräderi. Detta är en avgift som i de flesta länder (Peru ingår) är vanligtvis reserverad för de i militären förbi en viss rang eller de med säkerhetsprövning, varken som tillämpas Guzman. Det fanns de i Peru som var ens kalla för hans död men Peru inte har detta straff på den tiden, och skulle inte ha det tills president Fujimori (för närvarande avtjänar ett fängelsestraff i Peru) införde det på konstitutionen senare samma år. "Sendero Luminoso", en grupp som sedan dess bildande 1980 var ansvariga för döden är på över 20.000 personer och en bilbomb som i just det året dödades 27 personer i Lima stadsdelen Miraflores. Jag måste erkänna att jag inte vet mycket om vad som hände i samband med gripandet av Guzman, annat än vad jag hade hört på tv i Buenos Aires, vilket var att han äntligen hade fångats. Detta efter många år av undkommer polisen, i ett hus som ligger i Lima, i stadsdelen "Surco", där han var dold av ett par, kör en dansskola från mycket huset. Jag mindes även höra att frun i huset, som var en hängiven supporter av Guzman, var också brorsdotter berömda peruanska författaren "Mario Vargas Llosa", som hade sprungit och förlorade i en runoffval mot Fujimore, (Perus president vid tiden) i Perus presidentval 1990. Detta, efter att faktiskt ha vunnit den första omgången. Med på resan är lång, fick Jorge och jag sova men inte innan chatta upp några lokala peruanska flickor, som jag även tog bilder av, varav en del ingår själv i skottet som Jorge tog med min trogna Minolta. Indiska flickor från Peru, måste jag säga var inte ful eller åtminstone de som vi träffade på bussen. Detta kanske anledningen till att trots all sin hängivenhet till USA, gifte skådespelaren Marion Morrison (aka John Wayne) två peruanska kvinnor, medan Polens presidentkandidat "Tyminski" tog en av hans eget för hans första fru, fast han är nu gift med en dam från Kina. Det var genom våra samtal med dessa peruanska damer som vi fick veta mer om vårt värdland, i utbyte mot att jag gav dem några av de fotografier som jag hade på mig, ta på platser som Rom, Paris och London. När bussen, det var mycket smutsigare då det i Chile och gick långsammare men det fyller sin funktion men jag var rädd att jag skulle behöva gå på toaletten, vilket gjorde det att jag inte dricker eller äter mycket, för vad som borde vara uppenbara skäl. Jag för min del tog inte lång tid att somna, eftersom jag hade färdats från Buenos Aires och jag tänkte att jag kunde få lite sömn, eftersom vi förmodligen skulle ha några fler problem men en liten man kom upp. Efter att ha rest på bussen, för det måste ha varit två eller tre timmar, gick vi igenom en polis passkontroll, som endast var avsett för icke-peruaner och sedan Jorge och jag var de enda som var, det var vi som var krävs för att gå av bussen och visa våra pass. Någon, som faktiskt ropade något som slog mig som ganska roligt medan Jorge och jag var på väg av bussen (för att komma tillbaka på förstås) att när översatt till engelska gick "alla dem från Arequipa, gå av". Detta är en hänvisning till hur peruaner skämt om dem som kom från provinsen Arequipa, inte är verkliga peruaner, med tanke på deras oberoende ställning från regeringen i Lima, som går till det yttersta av dem har sina egna pass som i Arequipa används för att få rabatter i vissa hotell och restauranger. Som en personlig fråga, min systers man på den tiden, vem skulle hon gå vidare till skilsmässa kom från denna del av Peru.Night tid så småningom föll på vad som hade varit så lång dag och resan, och bussen gjorde ett stopp, nära en restaurang i Arequipa, som såg alla gå av bussen, främst för att få något att äta eller gå på toaletten. Naturligtvis var den verklighet som vi i själva verket inte hade något annat val än att gå av bussen medan den får näring, detta eftersom eftersom alla (men Jorge och jag) hade väldigt dyra varor, så mycket att de var tvungna att lämna dem på buss. Det skapade en situation som ingen var betrodd på bussen med så mycket värde merchandise, speciellt när de var en väg från sina platser och varor smuggelgods. Jorge och jag fick av bussen, inte riktigt bry att vi var tvungna att, och jag måste erkänna att till skillnad från de flesta av vad jag hade sett på den vägen, denna restaurang i Arequipa, men ödmjuk gav ett intryck av att vara ren eller åtminstone nog att jag beställde något att äta, som inte ens kommit in i plast. En stor kyckling och ris mjöl, var vad jag hade trots att jag är en vegetarian i dessa dagar, medan Jorge hade samma och jag skulle även tillägga att maten i sin enkelhet var inte dåligt. Avbrottet färdiga som jag också för att gå på toaletten, varefter vi fick på vår väg och jag tänkte felaktigt, av grova att jag skulle sova hela natten och vi skulle komma till Lima tidigt, så jag kunde ta en välbehövlig dusch . Detta var vad jag planerat, men som de flesta planer, gick det lite vilse så gjorde bussen, faktiskt. Det hände väl in på natten att busschauffören, som inte har någon att befria honom, hamnade somna vid ratten, men det gick ganska snabbt, särskilt för den typ av väg som vi var på. Bussen gick av vägen men lyckligtvis inte av någon av de många höga klippor, (vissa över 20 meter) men bara vägen och in i en sorts sand fälla, som vi måste alla passagerare att gå av bussen, medan de män gjordes för att driva bussen. Vi hade envisa en kula, kan man säga som saker definitivt kunde ha varit värre, eftersom bussen kan ha fallit från hög höjd eller välte men lyckligtvis ingen skadades. De flesta på bussen tog även vad som hade hänt i klivet, eftersom det inte var ovanligt. Jag för min del men fann det svårt att somna om, spendera mycket av natten vaken i rädsla för samma sak återkommande vilket dock inte gjorde. Natten var dock en vacker en, trots allt, reser under en klar, öken himlen som visade det underbara som är Södra korset, som jag inte kunde låta bli att beundra i min sömnlöshet. Morgon småningom kom, att hitta vår buss fortfarande på väg och göra sin väg till Perus huvudstad mer än sex miljoner invånare, men jag hade inte lyckats få mycket sömn efter vad som hade framkommit men inte känner allt det sömniga trots det. Jorge och jag fortsatte vår chatta tills vi äntligen kom till Lima, där vi utbytte adresser och sade vår goda byes efter vad som hade varit en mycket minnesvärd resa för många skäl. En av dem är Jorges trevlig personlighet och intressanta synpunkter på de många frågor av gemensamt intresse som vi hittat på. Jorge och jag, skulle dock aldrig träffas igen, och det är osannolikt att vi någonsin men kommer jag på senare år tog hans personlighet och utseende och lägg dem i den fiktiva polska talande taxichaufför från Argentina, som visas i min första "New Yorks Opera Society . "konst av: Gianni Truviani
.from:https://www.motorfordon.com/bil/travel/50360.html

Previous:
Next:

Res

Copyright (c) https://www.motorfordon.com Svenska Bil All rights reserved.