Svenska Bil >> Res >> Content

Tri-land Area

Efter gårdagens spännande utflykt till Graz vi planerar en ännu större utflykt idag: en utflykt till den så kallade "Drei-Länderecke", ett område där Österrike, Italien och Slovenien möts. Så vi lämnade tidigt på morgonen för att köra från mitt hem provinsen Steiermark längs motorvägen A2 till den österrikiska delstaten Kärnten. De kör över bergen i västra Steiermark är oerhört natursköna och trevliga panoraman fortsatte in den pittoreska provinsen Kärnten ("Kärnten" på tyska) The provinsen Kärnten är den sydligaste österrikiska provinsen,. Det är nära till 280 km lång, men i vissa områden bara 45 till 50 km bred. Den västra delen av provinsen karaktäriseras av den österrikiska höga alperna medan den östra delen har bredare dalar och medelstora belägna berg. Kärnten är ett mycket populärt turistmål, särskilt de vackra sjöar (t.ex. Wörthersee, Ossiacher See, Millstätter See, Weißensee och många andra) är en stor turistattraktion på sommaren, och på vintern denna provins har flera utmärkta skidområden för alpin skidåkning enthusiasts.Our destination för idag var ett berg som heter "Mangart" som ligger i Slovenien och på 2679 m den fjärde högsta toppen av Julian Alperna. Denna del av Alperna sträcker sig från nordöstra Italien till Slovenien och fick sitt namn efter Julius Cesar. Den dominerande mineralet i detta område är kalksten som har många framstående och taggiga berg peaks.The Mangart berget är lättast nås från den italienska sidan, så vi korsade den österrikiska-italienska gränsen vid Thörl-Maglern. Eftersom Österrike och Italien är både EU: s medlemsländer, vi inte ens behöva visa våra pass längre och fortsatte in i gränsstaden Tarvisio och svängde vänster in i ett berg flod dal som skulle ta oss till vår destination. Vår enhet tog oss genom pittoreska bergsbyar som verkade ganska avlägset och avskilt, och mindre än en halvtimme från Tarvis vi nått den vackra "Predil Lake", en vacker sjö med gröna och turkosa vatten som är omgiven av ett imponerande bergslandskap. Vi slutade för en kort bild paus och fortsatte vår stigning uppför Julian Alps förbi olika switchbacks och befästningar överblivna går tillbaka till första världskriget Många bergen i detta område var faktiskt scener av berget krigföring som kännetecknade det första världskriget. Större militära operationer ägde rum i området rätt i de höga bergen mellan mitten av 1915 och slutet av 1917 och mer än 300.000 österrikisk-ungerska och italienska soldater omkom i dessa battles.Finally vi nått den italiensk-slovenska gränsen och vi hade fortfarande att presentera våra pass. Vi fortsatte vidare upp på sidorna av den Mangart Mountain, men vår bil började överhettas. Min bror stannade och öppnade huven, och vi började att dra slutsatsen att motorns kylfläkt inte fungerade. Som ett resultat, skulle vi inte kunna fortsätta klättra uppför de branta vägarna och var tvungen att vända och gå tillbaka till valley.All av oss var lite besviken eftersom vi inte kunde nå vårt berg destination, men vi var snabba på våra fötter och beslutade att tänka på en annan plats att besöka. Min bror föreslog att gå tillbaka till Tarvisio i Italien och att ta linbanan upp Monte San Lussari. Eftersom vägen var antingen downhill eller ens var våra fordon kunna kyla ner och vi kunde fortsätta vår resa på ganska platt terrain.South i Tarvisio vi körde genom byn Camporosso vars namn sägs gå tillbaka till rött paddor som sades befolka området. Vi stannade vid basstationen i Monte Lussari linbanan och därefter tre av oss tog en tur upp i en av de 91 stugorna. Vi skulle kunna ta min brors hund med oss ​​och haft elva minuter lång rida upp på berget. När vi besteg berg vyer fick mer impressive.We lämnat i toppen och jag blev förvånad över att se en liten bergsby på toppen av berget, som faktiskt har varit en populär pilgrimsfärd destination för mer än 600 år. Legender säger att år 1360 en herde letade efter bortsprungna fåren och fann dem, på knä bredvid en buske och när han kom närmare såg han att det fanns en trä bild av Jungfru Maria med Jesusbarnet. Han plockade upp trä bilden och tog den ner till byn för att ge det till kyrkoherden. Men nästa dag bilden var på berget igen, omgiven av knästående fåren. Denna mirakulösa händelse upprepade sig för tredje gången och därefter en senior kyrka officiellt utfärdade instruktionen att bygga ett kapell på den plats där bilden var found.Several byggnader omger detta kapell, och nästan alla av dem hus antingen restauranger eller butiker där du kan plocka upp souvenirer och religiösa prydnadssaker. Flera restauranger har uteplatser eller balkonger som ger en oförglömlig utsikt. Vi promenerade genom den lilla marknadsområdet och hopfällbara upp bara några meter till toppen området Monte Lussari från där vi hade en vacker 360 graders av omgivande mountains.Lunch tid hade kommit och vi beslutade att sitta ner på en av balkongerna ser söderut i de italienska alperna. På denna underbara klar dag vyn var häpnadsväckande, och vår aptit stimulerades av den skarpa alpina luften. Vi varje beställde en maträtt som kallas "Tris" som bestod av tre sorters pasta och även presenterade karljohansvamp och en lokal fårost. Den imponerande berget i vår uppfattning var Cima di Cacciatore (Hunter Mountain). Varken en av oss kunde avsluta denna rejäl lunch och vi beslutade att gå bort en bit med en annan promenad i toppmötet området innan vi tog linbanan ner i Älvdal körde tillbaka till Tarvisio där vi slutade för ungefär en timme och kontrolleras ut den lokala marknaden. Tarvisio är den största staden i Val Canale område i Italien, en mycket unik region eftersom det är det enda område där Europas stora språkfamiljer, de germanska, slaviska och romanska språk som modersmål, möts, en unik konstellation. Tarvisio själv brukade vara en del av Österrike-Ungern fram till 1918 och staden brukade vara mestadels tyskspråkiga. Under många år var det en viktig marknad stad och dragit nytta av gränstrafik med Österrike och före detta Jugoslavien, och respektive dagens Slovenien. Än idag finns det fortfarande en betydande mängd av shopping aktivitet pågår på weekends.As eftermiddagen var snabbt närmar sig sitt slut beslutade vi att starta vår enhet tillbaka till den östra delen av Österrike som skulle ta ca tre timmar. Nära Kärnten staden Klagenfurt vi råkade på en trafikstockning på motorvägen och det ständiga stopp och gå talan vår bil nära överhettning igen. När vi började att bestiga bergskedjan mellan Kärnten och Steiermark, körde vi in ​​på en parkeringsplats där vi låta bilen svalna igen för att se till att vi skulle kunna få över bergen. Slutligen sent på eftermiddagen hade vi nått vår hemstad Weiz och min bror och syster-in-law letade fram till vila och avkoppling efter en något stressig drive.Well, hade jag haft lite av en snooze i bilen, så Jag var redo att fortsätta utforska. Jag hoppade in i min bil och beslutade att fortsätta med vissa lokala upptäcktsfärder. Jag körde genom den pittoreska Weiz Gorge längs Weiz floden in i berget höglandet som inramar min hemstad. Jag körde upp i regionen Sommeralm som är ett landskap som kännetecknas av hög höjd alpina ängar, ligger på ca 1200 m. Större delen av området ligger ovanför trädgränsen och korna betar fritt på vidderna. Jag såg en lokal bonde mata korna och fortsatte köra längs den smala vägen som förbinder Sommeralm med den intilliggande regionen Teichalm (ordet "Alm" refererar till "Alpin äng eller betesmark".) För några år sedan sju små kommuner kom tillsammans att bilda en region som kallas "Almenland", en utsedd naturpark region som erbjuder möjligheter till vandring, cykling, skidåkning samt underbara vyer över bergen. Flera restauranger och bed and breakfast ger möjligheter till rejäl österrikisk mat och boende, samt en liten lokal funktioner sjö trampbåtar. Jag parkerade min bil på "Teichwirt", en stor lokal restaurang, och började min promenad runt lake.At den södra änden av sjön är en överdimensionerad staty av en alpin oxe, en symbol för den framgångsrika lokala fri-bete nötkreatur verksamheter som säljer sina produkter till många restauranger i området. Varje sommar mer än 4000 Alpine oxar betar på detta område, och tydligen det kött som de producerar är det mest populära märket i hela Austria.I gick förbi mycket rustik restaurang och lokal nöjescentrum kallas "Latschenhütte", en plats som har Alpine disco partier varje tisdag och "Over-30" partierna varje fredag. Typisk Steiermark levande musik erbjuds också regelbundet och detta komplex av träkonstruktioner är en populär underhållning destination för människor från den omgivande regionen. Precis bredvid den jag stannade för att titta på en grupp av betande kor och underhållas av en duo av nötkreatur varelser som var "horsing" (eller bör det "sådd runt"?) Med varandra. De kura upp till varandra, ibland man försökte hoppa den andra och alla runt de tycktes ha en bra time.The sol nu höll på och luften började bli kallt, så jag började min bilresa hem förbi bergsbyarna i Fladnitz och Passail, två stora byar i Passail Basin, en hög höjd platå som inramas på alla sidor av mountaineous terräng. Jag definitivt hade haft en hel dag idag och ser fram emot nya äventyr imorgon konst av:. Nicky Michael
.from:https://www.motorfordon.com/bil/travel/28681.html

Previous:
Next:

Res

Copyright (c) https://www.motorfordon.com Svenska Bil All rights reserved.