Svenska Bil >> Res >> Content

A Very heldag i Cuernavaca

Santa Maria-området är ett ganska fattigt område och var en självständig by innan de uppslukas av Cuernavaca. Vi parkerade bilen och vandrade ner i en Barranca (ravin) med en flod längst ned. Cuernavaca ligger i skuggan av flera antika inaktiva volcanos och marken består av konglomerat material. Många små floder komma ner från bergstopparna, och vattnets erosion har skapat mer än 70 raviner i Cuernavaca - säkerligen den mest framträdande topografiska funktioner i denna stad. Det är tydligen bara en gata i staden som är nivån (byggd under diktatorn Porfirio Diaz), alla andra gator är på en lutning på grund av topography.Ruben förklarade att husen har byggts utan tillstånd i många av Cuernavaca s raviner, och folket som bor där har inga avloppssystem, ingen tillgång till stadens vattensystem. När det gäller el de utnyttja kraften systemet olagligt. Staden kan inte göra mycket eftersom det inte går att rehouse dessa människor efter en eventuell vräkning. Likaså används Cuernavaca ha en järnväg som sedan har övergivits under de senaste 10 åren. Stålet av järnvägen togs bort och såldes, och lokalbefolkningen kom och bosatte sig i fd järnvägskorridor, naturligtvis utan bygglov. Återigen, kan regeringen inte riktigt göra mycket om de här settlements.Once vi kom på botten av Barranca, såg vi en lokal familj gör sin tvätt. De lever under mycket fattiga förhållanden och inte ha tvättmaskiner, så när det är nödvändigt, vidta de alla sin smutstvätt, kom till floden, tvätta allt för hand och torka den på ett snöre hängde mellan två träd. Definitivt en hel dag endeavour.Ruben och jag vandrade vidare och han förklarade de olika climactic zoner och den mångfald av träd. Det finns en tempererad zon och ovanför det är ett barrträd zon med en stor variation av växter, djur och fåglar. Vi gjorde vår väg framåt runt rötter och stenar bredvid flodbädden. I denna del av floden vattnet är helt klart och lokalbefolkningen fånga den i långa gummirör (hundratals meter långa) som löper bredvid floden säng och sedan leda upp till sina hus. Återigen, knackar de i vattnet på egen hand, eftersom de inte har tillgång till någon regering-förutsatt vattensystem. När vi fortsatte vi gick förbi 2 öring gårdar som odlar sötvattensfisk för kommersiella ändamål. Efter ca 45 minuter anlände vi till en cascada - en helt sluten bergvägg som normalt har ett vattenfall, men eftersom det är torrperiod just nu fanns det inget vatten forsande ner bergväggen. Här var i slutet av vår promenad, så vi vände för att ta oss tillbaka. Vi stannade vid första öring gården för att prata med ägaren Javier. Han odlar öring i detta mycket avlägsen plats utan vägförbindelser. Dessutom driver han en restaurang härifrån, så det betyder att han alltid har att plocka upp sina varor (öl, drinkar, mat, etc.) och bära dem på ryggen till sin restaurang. Lika han har att bära hans varor - nyfångad öring - ut i området för 1,5 kilometer transportera det till de lokala marknaderna. Han nämnde att han regelbundet utför massor av 50 kg och även om han har en ganska svag bygga, har många andra människor säger att de aldrig skulle kunna eller vilja göra allt det fysiska arbete som han gör, men Javier älskar it.Interestingly, Javier kommer från en urban familj som alltid har ägt företag, och han brukade köra hans familjs företag i staden innan han flyttade ut till denna avlägset område. Javier är väldigt glad när han berättar om sin verksamhet, och han har funnit sin nisch gömda bland bladen av Barranca de Santa Maria.The familj som vi hade sett tidigare hade slutat göra sin tvätt och Ruben var vänlig nog att be dem om de var villiga att ha sin bild tagen och de kom överens om. Vi pratade lite och de sade att göra sin tvätt är ganska mycket en heldags aktivitet och de måste bära allt in och ut. Vi såg en vacker kvällshimmel när vi gjorde vår väg tillbaka till Ruben bil och hela området hade en så ren känsla till den. Ruben förklarade att intresset för naturen i Mexiko är fortfarande i sin linda. I alla Mexico City (25 miljoner personer) finns det bara 4 butiker som säljer tält och friluftsutrustning. Människor är mer förtrollad med fotboll och baseball och miljömedvetenhet knappt existerar ännu, vilket framgår av spår av skräp som kan hittas i många natur areas.Ruben: s intresse för naturen väcktes när han åkte på en resa till Kanadas västkust och blev kär med vandring och natur prospektering. Han sade också att Mexiko är ett paradis för fågelskådare, men invånarna har inget intresse av denna verksamhet. Efter vår 1,5 timmars vandring han släppte av mig downtown så jag kunde ha en trevlig liten middag. På väg till centrum han påpekade för mig den äldsta kyrkan i Latinamerika, som byggdes år 1525. Han släppte av mig mittemot katedralen vid den berömda Marco Polo restaurang där jag letade foward till en italiensk middag. Jag hade inte riktigt ätit mycket hela dagen, så det skulle vara ett trevligt sätt att avsluta en extremt kompakt dag. Tyvärr alla platser på utsidan balkong mot vackra tända upp kyrkan togs, men de gav mig en fin tabell inför innergården. Jag hade en läcker Stracchiatella soppa och en enkel Ensalata Mista. Efter att jag gick förbi Palacio de Cortés där det fanns alla sorters folkliv och jag hoppade in i en buss för att komma tillbaka till där jag bodde. Jag hade en mycket trevlig pratstund med min värd Cinthia familj och berättade för dem om min kompakta day.Sometimes Jag kan inte tro hur mycket jag lyckas klämma in min dag, men detta var definitivt där uppe ... konst av: Nicky Michael
.from:https://www.motorfordon.com/bil/travel/28193.html

Previous:
Next:

Res

Copyright (c) https://www.motorfordon.com Svenska Bil All rights reserved.