Svenska Bil >> Res >> Content

Hej från Graz

November 2, 2004, Internet Cafe Sit'n Surf, Graz, Österrike, fann 02:05 PMI äntligen internet här i Graz. Inte det lättaste måste jag erkänna. Var tvungen att fråga 3 personer och slutligen gick till turistinformation som kompetent regisserad mig till en Internet Cafe.The senaste dagarna har varit intressant. Den första dagen min syster-in-law och jag tog en liten tur genom min hemstad Weiz, och under de 8 år som jag inte har varit här har det skett en hel del förändringar. Nya byggnader, renoveringar, trafik omorganisation. Det kändes nästan som att vara i en annan place.On lördag min bror, syster-in-law och jag började vår lilla weekend tur till Slovenien och Italien. Vi körde på motorvägen till Österrikes gränsen till Slovenien (endast ca 45 minuter från min hemstad). Sedan fortsatte vi i ungefär en timme och 15 minuter till Sloveniens huvudstad, Ljubljana. Vi parkerade bilen vid floden och tog en liten promenad till den centrala marknaden. Platsen var bara förpackade och du kan köpa allt från färskt bröd till kött, korv, fisk, grönsaker, frukt, blommor. Folk var ute i full kraft, även shopping för ljus för den årliga resan till kyrkogården. När allt det var i helgen av Alla helgons dag och människor tar sina kyrkogård uppgifter på stort allvar i Central Europe.We promenerade genom gamla stan med sina kullerstensbelagda gator och sedan började den stadiga klättring upp till Slottet. På toppen är ett gammalt slott med en renoverad torn som kan nås. Du kommer till toppen genom en riktigt intressant vindlande trappa och en gång utanför, det är en vacker 360 graders utsikt över det omgivande området, inklusive kalksten hällar av Julian Alps.After en kort lunch i en lokal pizzeria vi fortsatte vår färd mot slovenska kusten. Jag kunde inte hålla ögonen öppna eftersom jag var så trött, så jag missade en stor del av intressanta landskap. Den Postojna bergspass är alltid intressant och efter att vi kom nära den Adriatiska kusten. Vi körde genom de slovenska städerna i Koper, Strunjan och Izola, och slutligen hamnade i Piran.Piran (tidigare Pirano - på italienska) var en stad som har bytt ägare många gånger bland många människor. De flesta av dess kärna byggdes av venetianarna och på kullen ovanför staden finns ett klocktorn vars stil är mycket påminner om Campanile i Venedig. Bredvid hamnen är ett vackert torg med hus som går tillbaka flera århundraden. Vi checkade in på Hotel-Hotel Garni Val, mycket likt ett vandrarhem, där vi kunde stanna för Euro 20/natt. Min syster-in-law och jag stannade i ett rum med 4 bäddar (2 av dem bunkbeds), och tvättrum /duschar var i hallway.We gick på en härlig promenad genom stan, återigen fina kullerstensbelagda gator, var vädret underbara, vi hade blå himmel med ca 20 grader. Naturligtvis vi klättrade klockstapel som gav oss en vacker 360 graders utsikt över staden och Adriatiska kusten i norr, hela vägen förbi Trieste. Jag fick nästan en hjärtattack när klockorna i klocktornet började ringa intill mina öron. De var otroligt loud.We hade en trevlig middag på kvällen på en restaurang som heter "Delfin". Min bror hade naturligtvis fisk, en av de lokala specialiteterna. Jag hamnade plocka upp en mage virus och på söndag och måndag jag hade att göra med några mycket obehagliga symtom. Söndag morgon vi checkat ut och fortsatte vår resa mot Italy.After ca 30 minuters körning och i princip ingen gränskontrollen vid slovensk-italienska gränsen hamnade vi i Trieste, en stad med 270.000 personer, och ett stort industriellt och hamnstad vid norra änden av Adriatiska havet. Trieste brukade vara en del av det österrikisk-ungerska kejsardömet och arkitekturen påminner mycket om många österrikiska städer. Vi besökte det stora torget med Stadshuset, checkas ut "Canale Grande", ett utlopp i havet som sträcker sig in i city.On harbourfront fanns någon sorts utställning av den italienska flottan, militären och olika polisorganisationer. 3 krigsskepp var parkerade i hamnen och tydligen folk kunde gå på turné inuti krigsfartyg. Alla typer av militära och polisiära fordon parkerade i hamnområdet och sjömän, soldater och poliser och kvinnor fanns tillgängliga för att svara på frågor, posera för bilder etc.After våra kort stopp i Trieste vi fortsatte vår norra italienska turné och stannade i staden Cividale, en medeltida stad som ursprungligen byggdes av den germanska stammen av Langobards. Den har också en gammal stad kärna med gamla kyrkor, smala kullerstensbelagda vägar och den mest berömda sevärdheten är den "Tempietto", det lilla templet som byggdes flera hundra år sedan av den Langobards.After lunch (där jag inte kunde äta någon av de italienska delikatesserna på grund av min magproblem) vi fortsatte vår väg hem genom den italienska Val Canale, förbi Udine, Tolmezzo mot den österrikiska gränsen. Det hade regnat i flera dagar och det var fortfarande hälla och alla fjällbäckar var mycket nära till bristningsgränsen. Vattenfall överfyllda med vatten sköt ned från alla berg och den stora floden, Tagliamentos, såg ut som om det skulle översvämma området inom en mycket snar future.About 3,5 timmar senare kom vi slutligen tillbaka hem i Weiz, efter körning genom hällande regn. Söndag kväll och igår var jag tvungen att ta det lugnt eftersom min mage var fortfarande stör mig en hel del. Idag tog jag äntligen av, plockade upp min hyrbil på flygplatsen i Graz och jag har tillbringat de senaste 2 eller 3 timmar återupptäcka min universitetsstad. Jag checkat ut slottsbacken (Schlossberg) mitt i stan, gick fram till Uhrturm (klocktornet), symbolen för Graz, och tittade på alla de medeltida resterna av den gamla fästningen slottet på toppen av kullen. Jag gick också igenom stadens centrum, över Hauptplatz (stora torget med sin marknad, som också inrymmer stadshuset) och slutligen, efter vissa utökade sökning, hamnade i denna Internet cafe.So de senaste dagarna har varit ganska spännande, Österrike, Slovenien, Italien. Skönheten i Europa är de små avstånden mellan alla de olika platserna. En perfekt plats för en sightseeing aficionado.For hela artikeln inklusive foton vänligen visithttp ://www.travelandtransitions.com /stories_photos /hello_graz.htm konst av: Susanne Pacher - AktieTorget .from:https://www.motorfordon.com/bil/travel/56781.html

Previous:
Next:

Res

Copyright (c) https://www.motorfordon.com Svenska Bil All rights reserved.